Ligeti. Laika viļņi - ATCELTS!
28.03.2020. pl. 19:00, Rīgas Reformātu baznīcā (Mārstaļu iela 10)
Sinfonietta Rīga stīgu kvartets,
Agnese Kanniņa, Kristiāna Krūskopa (vijole), Artūrs Gailis (alts), Kārlis Klotiņš (čells).
Programmā:
Ģērģs Ligeti Otrais stīgu kvartets (Latvijas pirmatskaņojums)
Anna Ķirse "Mundus Invisibilis" (pirmatskaņojums)
Oskars Herliņš "Block Buster" (pirmatskaņojums)
Armands Aleksandravičus "Deviations" (pirmatskaņojums)
Latvijas
Jauno mūzikas dienu 2020 kodolu veido vairākas koncertprogrammas, kuru
centrā ir kāds 20. gadsimta maģistrālais darbs, šedevrs, kas mainījis
mūzikas attīstības ceļus – Stīva Reiha "Piano Phase", Ģērģa Ligeti
Otrais stīgu kvartets un Žerāra Grizē "Vortex Temporum". Šie izcilie
meistardarbi tiks atskaņoti līdzās latviešu komponistu jaundarbiem, kuri
kontekstualizē, atsaucas, meditē par šī centrālā darba poētiskajiem un
tehnoloģiskajiem aspektiem. Mūsuprāt, augstvērtīgai mūzikai piemīt
izcila vadītspēja, kas nodrošina enerģijas pārnesi. No skaņdarba uz
skaņdarbu idejas un stāsti var ceļot – tas jo svarīgi – vismaz divos
virzienos.
"Ligeti. Laika viļņi" koncertprogrammas centrā - Ģērģa
Ligeti Otrais stīgu kvartets. Šī ir vienīgā programma festivālā, kurā
latviešu komponisti izmantos elektroniskās skaņas un stīgu kvarteta
elektronisku apstrādi. Kāpēc? Tam ir zināms konceptuāls segums. Ligeti
sešdesmitajos gados pārsteidza pasauli ar jaunu muzikālās domāšanas
veidu – mikropolifoniju, kura ietvēra sevī ideju par ļoti smalki
izveidotu kanonisku struktūru, kura laika skalā bija tik kompakta, ka
neatstāja polifonisku iespaidu, bet drīzāk fakturālu un elektronisku.
Kad tika atskaņoti pirmie Ligeti simfoniskie skaņdarbi, publika meklēja
zem krēsliem paslēptus skaļruņus. Lielā mērā var teikt, ka Ligeti bija
pirmais, kurš savienoja instrumentālo un elektronisko mēdiju ar
neredzamu saiti, izmantojot elektroniskās tehnikas instrumentālajā
rakstībā.
Armands Aleksandravičus, klausoties Ligeti 2. stīgu
kvartetu, to vizuāli iztēlojas kā tumšu ekrānu, kurā ik pa laikam
iemirdzas dažas pikseļu grupas, citkārt tās noformē konkrētas līnijas,
citkārt tās veido konkrētu attēlu. Savu skaņdarbu "Deviations"
(Novirzes) Armands veido kā garu, taisnu līniju, kuras iekšpusē ir mazas
novirzītes, tās atspoguļojas gan skaņas augstumā — akordam vertikālē,
gan atsevišķu balsu iestājām horizontālē.
Savukārt, komponiste
Anna Ķirse velk paralēles starp Ligeti bērnības sapņa tēlu, kurā istabu
caurauž zirnekļa tīkls ar tajā ieķepušu būtņu kustībām un pašas autores
sēņu micēlija dažādo formu vērojumiem. Micēliju kā sazarotu neredzamu
pazemes tīklojumu komponiste izmanto, lai tā telpisko tēlu tulkotu
laikā. Sēņu šūnu kodoli, kas brīvi pārvietojas pa visu micēliju, šajā
skaņdarbā parādās kā dažādu veidu un garumu impulsi vai impulsu
struktūras. Elektroniku pārsvarā veido slāpētu stīgu perkusīvi impulsi
un to izskaņa klavieru korpusā.
Pavisam citāda pieeja ir Oskaram
Herliņam, kurš savā kompozīcijā izmanto astoņas skaņas no Ligeti Otrā
stīgu kvarteta. Četras no šīm skaņām Ligeti darbā tiek izpildītas
visskaļāk visa kvarteta laikā, bet otras četras – visklusāk. Savukārt
nosaukums "Block Buster" tulkojams kā skaldāmais cirvis un apzīmē
skaņdarba raksturu – tā vien šķiet, ka kaut kur ar spēku tiek dzīts
smags metāla ķīlis un plaisa virzās aizvien tālāk.
Biļetes - "Biļešu paradīze" kasēs vai www.bilesuparadize.lv
Biļešu cenas: 9 EUR un 7 EUR (LKS biedriem, skolēniem, studentiem, pensionāriem, cilvēkiem ar īpašām vajadzībām). Atlaide piemērojama biļešu iegādes brīdī.
Festivāls notiek ar Valsts Kultūrkapitāla fonda atbalstu.