Ligeti. Laika viļņi - ATCELTS!

28.03.2020. pl. 19:00, Rīgas Reformātu baznīcā (Mārstaļu iela 10)

Sinfonietta Rīga stīgu kvartets,
Agnese Kanniņa, Kristiāna Krūskopa (vijole), Artūrs Gailis (alts), Kārlis Klotiņš (čells).

Programmā:
Ģērģs Ligeti Otrais stīgu kvartets (Latvijas pirmatskaņojums)
Anna Ķirse "Mundus Invisibilis" (pirmatskaņojums)
Oskars Herliņš "Block Buster" (pirmatskaņojums)
Armands Aleksandravičus "Deviations" (pirmatskaņojums)


Latvijas Jauno mūzikas dienu 2020 kodolu veido vairākas koncertprogrammas, kuru centrā ir kāds 20. gadsimta maģistrālais darbs, šedevrs, kas mainījis mūzikas attīstības ceļus – Stīva Reiha "Piano Phase", Ģērģa Ligeti Otrais stīgu kvartets un Žerāra Grizē "Vortex Temporum". Šie izcilie meistardarbi tiks atskaņoti līdzās latviešu komponistu jaundarbiem, kuri kontekstualizē, atsaucas, meditē par šī centrālā darba poētiskajiem un tehnoloģiskajiem aspektiem. Mūsuprāt, augstvērtīgai mūzikai piemīt izcila vadītspēja, kas nodrošina enerģijas pārnesi. No skaņdarba uz skaņdarbu idejas un stāsti var ceļot – tas jo svarīgi – vismaz divos virzienos.

"Ligeti. Laika viļņi" koncertprogrammas centrā - Ģērģa Ligeti Otrais stīgu kvartets. Šī ir vienīgā programma festivālā, kurā latviešu komponisti izmantos elektroniskās skaņas un stīgu kvarteta elektronisku apstrādi. Kāpēc? Tam ir zināms konceptuāls segums. Ligeti sešdesmitajos gados pārsteidza pasauli ar jaunu muzikālās domāšanas veidu – mikropolifoniju, kura ietvēra sevī ideju par ļoti smalki izveidotu kanonisku struktūru, kura laika skalā bija tik kompakta, ka neatstāja polifonisku iespaidu, bet drīzāk fakturālu un elektronisku. Kad tika atskaņoti pirmie Ligeti simfoniskie skaņdarbi, publika meklēja zem krēsliem paslēptus skaļruņus. Lielā mērā var teikt, ka Ligeti bija pirmais, kurš savienoja instrumentālo un elektronisko mēdiju ar neredzamu saiti, izmantojot elektroniskās tehnikas instrumentālajā rakstībā.

Armands Aleksandravičus, klausoties Ligeti 2. stīgu kvartetu, to vizuāli iztēlojas kā tumšu ekrānu, kurā ik pa laikam iemirdzas dažas pikseļu grupas, citkārt tās noformē konkrētas līnijas, citkārt tās veido konkrētu attēlu. Savu skaņdarbu "Deviations" (Novirzes) Armands veido kā garu, taisnu līniju, kuras iekšpusē ir mazas novirzītes, tās atspoguļojas gan skaņas augstumā — akordam vertikālē, gan atsevišķu balsu iestājām horizontālē.

Savukārt, komponiste Anna Ķirse velk paralēles starp Ligeti bērnības sapņa tēlu, kurā istabu caurauž zirnekļa tīkls ar tajā ieķepušu būtņu kustībām un pašas autores sēņu micēlija dažādo formu vērojumiem. Micēliju kā sazarotu neredzamu pazemes tīklojumu komponiste izmanto, lai tā telpisko tēlu tulkotu laikā. Sēņu šūnu kodoli, kas brīvi pārvietojas pa visu micēliju, šajā skaņdarbā parādās kā dažādu veidu un garumu impulsi vai impulsu struktūras. Elektroniku pārsvarā veido slāpētu stīgu perkusīvi impulsi un to izskaņa klavieru korpusā.

Pavisam citāda pieeja ir Oskaram Herliņam, kurš savā kompozīcijā izmanto astoņas skaņas no Ligeti Otrā stīgu kvarteta. Četras no šīm skaņām Ligeti darbā tiek izpildītas visskaļāk visa kvarteta laikā, bet otras četras – visklusāk. Savukārt nosaukums "Block Buster" tulkojams kā skaldāmais cirvis un apzīmē skaņdarba raksturu – tā vien šķiet, ka kaut kur ar spēku tiek dzīts smags metāla ķīlis un plaisa virzās aizvien tālāk.


Biļetes - "Biļešu paradīze" kasēs vai www.bilesuparadize.lv

Biļešu cenas: 9 EUR un 7 EUR (LKS biedriem, skolēniem, studentiem, pensionāriem, cilvēkiem ar īpašām vajadzībām). Atlaide piemērojama biļešu iegādes brīdī.

Festivāls notiek ar Valsts Kultūrkapitāla fonda atbalstu.

 .