Klaviervartets
“Quadra” mūzikai allaž dod smalkjūtīgus un spēcīgus iztulkojumus, viņi
ir “retas un ļoti labas mūzikas cienītāji.” (LR “Klasika”) Kopā ar
viņiem uzstāsies divi izcili meistari – klarnetists Guntis Kuzma un
sitaminstrumentālists Guntars Freibergs. Šajā koncertā dzirdēsim vienu
no labākajiem pēdējā laikā ansamblim rakstītajiem opusiem – Andra
Dzenīša “Pretim plašumam pulksteņi iemieg” klarnetei un
klavierkvartetam. Tas ir darbs, kam “ iedvesma smelta ilgos, garos
pārgājienos gar Latvijas jūras piekrasti, piedzīvojot ainavu maiņu,
noskaņu un faktūru pacietīgu pakāpeniskumu,” tā saka Andris Dzenītis.
Jaundarbus
šim koncertam raksta viena no mūslaiku spilgtākajām latviešu skaņradēm
Santa Ratniece un ar smalki poētisku izteiksmi rakstošā Oļesja
Kozlovska. Santas darbs – visiem sešiem mūziķiem, Oļesjas mūzika skanēs
stīgu trio un sitaminstrumentu ansamblī. Dzirdēsim arī jaunā lietuviešu
autora Dominīka Digima opusu “Walking Through the Three Points” un
augstu novērtētās igauņu skaņrades Tatjanas Kozlovas-Johannesas darbu
“Longing for Darkness”.
Dominīks
Digims ir viens no pamanāmākajiem lietuviešu jaunākās paaudzes
komponistiem, ar savu mūziku vairākkārt izpelnījies ievērību un
godalgas. Viņa darbu emocionālā palete raksturota kā “iekšupvērsta un
pašrefleksīva”, Digima mūzika raisa “planējošas melanholijas” sajūtu,
tajā satiekas caurspīdīgums un mērķtiecīga virzība. Dažos vārdos
Digimasa mūziku varētu raksturot kā fotogrāfijā notvertu siltu garaini
uz vēsa fona. Viņa skaņdarbos dažkārt satiekas koncertā radīta un
iepriekš ierakstīta skaņa, dzīvā elektronika un videomāksla.
Tatjana
Kozlova-Johannesa savā mūzikā “savāc iespaidīgu skaņu paleti – dažas no
tām pārsteidzošas, dažas baisas, dažas satriecoši skaistas.” (
bachtrack.com)
Komponiste vairākkārt guvusi panākumus starptautiskajā komponistu
konkursā Rostrum, viņas mūzika apbalvota jaunās mūzikas kursos
Darmštatē, Tatjana sadarbojusies ar Klangforum Wien.
_____________________________________
Par festivālu:
Kopš
2021. gada trīs Baltijas valstu Komponistu savienības organizē
festivālu “Baltijas Mūzikas dienas”. Ik gadu festivāls notiek citā
Baltijas valstī. Pirmo festivālu tiešsaistes formātā organizēja
Igaunijas Komponistu savienība. Otrā festivāla mājvieta bija 2022. gada
Eiropas kultūras galvaspilsēta Kauņa, bet 2023. gadā “Baltijas mūzikas
dienas” noritēs no 18. līdz 31. martam Cēsīs un Rīgā, Latvijā. Festivālā
ir plānoti deviņi koncerti, tostarp LNSO koncerts koncertzālē “Cēsis”,
Valsts kamerorķestra “Sinfonietta Rīga” koncerts Lielajā ģildē un
Latvijas Radio kora koncerts Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā.
Kā
īpašs notikums jāizceļ pasaulslavenā franču sitaminstrumentu ansambļa
“Les Percussions de Strasbourg” koncerts 19. martā koncertzālē “Cēsis”.
Festivāla ietvaros izskanēs vienpadsmit latviešu komponistu rakstītu
darbu pirmatskaņojumi.
Šī gada festivāla virstēma ir “Nepanesamais esības vieglums”.
To
esam aizņēmušies no čehu/franču rakstnieka Milana Kunderas slavenākā
darba nosaukuma. Mēs pie šīs idejas nonācām kara sākumā. Kara, kurš
diemžēl vēl aizvien nav beidzies. Kara, kurš ir iesūcies mūsu ikdienā,
mūsu zemapziņā, kara, kurš liek mums līdzjūtībā sarauties un palīdzēt,
cik iespējams.
“Jo
nav nekā smagāka par līdzjūtību. Pat paša sāpes nav tik smagas kā
sāpes, ko cilvēks izjūt kopā ar kādu, kāda sāpes, ko pastiprina iztēle
un paildzina simts atbalsis.”*
Par
spīti karam un līdzjūtībai, dzīve un mūzika turpina notikt, darot mūs
jūtīgus un laimīgus. Tas ir neizturami smagi un viegli vienlaicīgi. Arī
jaundarbu autoriem esam lūguši savos skaņdarbos reflektēt par to, vai
smagums patiesi ir briesmīgs, bet vieglums – brīnišķīgs? Vai vieglums ir
pozitīvs, bet smagums – negatīvs? Pagaidām skaidrs ir tikai tas, ka
smaguma un viegluma pretstats ir noslēpumainākais un daudzzīmīgākais no
visiem pretstatiem.
Nāciet to saklausīt kopā ar mums!
*Milans Kundera, “Nepanesamais esības vieglums”, 1984.